Kanchanaburi Erawan Watervallen

27 april 2018 - Kanchanaburi, Thailand

De Erawan Watervallen zijn een van de mooiste watervallen van Thailand hebben wij begrepen. Vorige keer in 2009 zijn we helaas daar niet naar toe geweest. Maar dit keer stonden ze wel hoog op mijn lijstje.

Erwin twijfelde nog wel want we hadden dit met een toer willen doen. Maar helaas, er waren niet genoeg aanmeldingen. Dan toch maar met een privé chauffeur er heen. Dat kosten ons 1800 bath, dus ruim 47 euro. En dat is voor Thaise begrippen best veel. Ook komt dan nog de entree er bij van 600 bath en ook nog eens 30 bath extra voor de taxi die mee het terrein op moet. Kortom word een duur dagje zo. Maar ach we zitten tot nu nog steeds binnen budget dus moet voor een keertje wel kunnen vinden wij.

Om half negen worden we opgehaald, dus de wekker gezet  om op tijd te kunnen ontbijten. Echt heel lekker heb ik niet geslapen. Het was een komen en gaan van Engelsen vannacht en die kunnen gewoon niet zachtjes doen. De taxi chauffeur staat netjes op tijd klaar voor ons. En binnen een uurtje zijn we bij het Nationale park aangekomen. We geven de chauffeur 50 bath zodat de beste man een drankje kan gaan doen als wij aan de klim gaan beginnen. We  spreken met hem af dat we om half twee weer beneden zijn. Dat geeft ons dan vier uur de tijd om de beklimming te doen en weer terug te komen.

We beginnen onze tocht. Het is gelukkig niet zo heel warm meer. Door de onweersbuien van vannacht is het lekker afgekoeld. We bereiken al snel de eerste verdieping van de waterval. En nu al is hij mooi. we besluiten niet gelijk bij iedere verdieping het water in te springen, want dan redden we het waarschijnlijk niet om helemaal tot de zevende verdieping te komen. Het is een klim van ruim 1.1 kilometer dus moet te doen zijn. Bij de tweede verdieping moeten we 40 bath statiegeld betalen voor de flessen water die we mee naar boven nemen. Het is een goed idee vinden wij. Want dan weet je wel zeker dat de mensen hun lege flessen weer naar beneden nemen en niet achter laten in de natuur.

Tot aan de vierde verdieping is het allemaal niet zo lastig. We lopen merendeel op paden die zijn aangelegd en op de steile hellingen liggen trappen. Maar we weten dat het lastiger gaat worden. En inderdaad. Na de vierde verdieping komen we echt op het bospad met wortelen en keien die overal op de paden liggen en lianen die naar beneden hangen. Je waant je echt even in de jungle. Iedere verdieping word steeds mooier. Ondanks dat de waterval niet in volle glorie stroomt door de droogte van de laatste tijd is hij prachtig.

Na de vijfde verdieping word het steiler en moeten we echt gaan klimmen op de rotspartijen, een hele belevenis. Uiteindelijk bereiken we de top. Dit is de zevende "etage". Gelukkig valt het met de drukte mee. Onze kleding is al aardig doorweekt van de klim dus een verkoeling is zeker de moeite waard. We duiken lekker het water in. Aan alle kanten voel je de vissen tegen je benen botsen. En dan zeggen ze nog dat ze schuw zijn. Nou mooi niet zodra je een beetje stil staat komen ze even aan je happen om te kijken wat je ben. Dit waren kleine visjes van een paar centimeter tot wat grotere exemplaren van bijna 40 centimeter.

Na een tijdje hebben we het wel gezien. We gaan aan de afdaling beginnen en wie weet duiken we een paar verdiepingen lager nog wel even het water in. Hoe makkelijk het was om naar boven te komen hoeveel lastiger het is om af te dalen. Het is glibberig en je moet goed kijken waar te staan. Maar uiteindelijk komen we er wel. Bij de vijfde verdieping krijgen we nog de kers op de taart! We zien wat liggen tussen de bladeren. In eerste instantie denken we dat het een slang is. We konden hem niet heel goed zien nog. Maar uiteindelijk zagen we dat het een flinke varaan was. We konden hem goed op de foto zetten. Mede doordat we moet zijn tweeën waren en dat er op het moment geen andere mensen in de buurt waren. Een prachtig dier om te zien. Na een afdaling van een uur komen we weer aan bij het parkeer terrein. We drinken wat en daarna zoeken we chauffeur weer op. Hij brengt ons weer netjes terug naar het guesthouse. En zelfs deze rit is prachtig langs de bergen en stuwmeren. Kortom we hebben weer een heerlijke dag gehad. en die was iedere cent waard.

1. Kim:
    27 april 2018
    Gaaf hoor! Vooral die varaan! Zoen van ons!
  2. Truus:
    28 april 2018
    Een hele mooie dag geweest prachtig uit gelegd doei
  3. Gozien:
    29 april 2018