Kanchanaburi Railway Museum

29 april 2018 - Kanchanaburi, Thailand

Na de beladen dag van gisteren, en de vele regenbuien die zijn gevallen, worden we vandaag wakker met wisselende bewolking. Vandaag is het de bedoeling dat we een aantal musea aan gaan doen. Helaas ben ik zelf niet echt heel fit. Vannacht wakker geworden met een vreemd gevoel in mijn maag. Zelfs een extra maagbeschermer genomen. Maar helaas mag het niet baten. Bij het eten en drinken krijg ik gelijk een vol gevoel. Echt ziek voel ik me niet, maar ik besef me wel dat we een dagje rustig aan moeten doen.

Na het ontbijt, lopen we terug naar de Kanchanaburi begraafplaats. Daar tegen over zit het Railway museum. De entree is best aan de prijs maar goed.,we gaan niet op een paar euro kijken. We willen het toch graag zien. Het museum gaat over de aanleg en omstandigheden toen van de spoorlijn. Eenmaal binnen blijkt  dat we geen foto's mogen nemen, dus de camera gaat de tas in. Jammer want er is genoeg te fotograferen. We nemen onze tijd om alles te lezen en te bekijken. Wat is het toch een vreselijk tijd geweest. We zijn eigenlijk allebei best wel weer onder de indruk. Het is werkelijk waar bijna niet voor te stellen hoe het is geweest in die tijd. En we snappen steeds beter waarom de mensen uit die tijd zo getraumatiseerd kunnen zijn. Het was echt een verschrikking. Ik denk dat we er zo een uurtje of twee hebben rond gezworven. Bijna helemaal alleen, want gek genoeg hoe druk het ook is bij de brug, zo rustig het is in de musea. Bij de uitgang kopen we nog een boekje, met eigenlijk het hele verhaal wat we binnen hebben gezien. En nog in het Nederlands ook.

Blijkbaar gaat de interesse bij de meeste mensen niet verder dan de dingen die ze kennen. Gelukkig steken wij zo niet in elkaar en willen ook die dingen die er achter liggen kunnen begrijpen. Of we het ooit allemaal zullen begrijpen is een tweede.

Kortom ondanks dat we geen foto's hebben kunnen maken. Zijn we weer een heel stuk wijzer geworden.

We lopen weer terug naar het guesthouse onderweg en dan begint de zon dan toch echt weer meer door te breken. En dus wordt het meteen weer warm. We besluiten om lekker lui bij het zwembad te gaan liggen. We hebben per slot van rekening toch niet voor niets een guesthouse gekozen met een zwembad!

We liggen lekker met zijn tweeën een uurtje of drie bij het zwembad. De meeste gasten zijn weer vertrokken en vaak dienen de nieuwe zich pas 's avonds weer aan. Rond een uur of half drie eten we nog even wat om vervolgens weer op pad te gaan.

We hadden van de week nog een mooie Buddha zien staan en besluiten deze vandaag maar te gaan halen. We lopen richting The Bridge on the river Kwai. Het is nog steeds goed warm. Na ongeveer een kilometer of twee komen we bij de vele verkoopstalletjes aan en gaan rond snuffelen. Allemaal leuke prullaria waar je de hoofdprijs voor betaald. Dan  zijn we toch weer echte Hollanders en blijft het wat dat betreft bij kijken, kijken niet kopen. Nadat we onze onderhandel skills hebben gebruikt lopen we tevreden met de mooie Buddha onder onze arm weg.

We besluiten om het World War II museum nog even mee te pakken die daar ook is. Helaas blijkt dit een echte aanfluiting te zijn. Een beetje oude meuk die zogenaamd door moet gaan voor echte attributen uit de tweede wereld oorlog. Helaas is het overduidelijk dat het niet kan kloppen wat daar staat. Zonde van onze 80 bath. Hadden we beter een lekkere smoothie van kunnen kopen.

We pakken de bromtaxi terug. Heerlijke luxe is dat voor 50 bath zijn we zo weer terug in het guesthouse. Deze avond gaan we ook niet heel veel meer doen. We nemen echt nu een beetje gas terug. Nog minder dan een week hebben we vakantie. Morgen onze laatste dag Kanchanaburi we kijken even hoe het weer wordt. Waarschijnlijk gaan we dan nog één museum bezoeken en nog wat souvenirs inslaan. Dinsdag terug naar Bangkok en dan gaan we onze vakantie al weer afsluiten. Het vliegt werkelijk voorbij.

1. Truus:
    29 april 2018
    Was weer leuk om te lezen wat jullie daar allemaal mogen bewonderen nog fijne dagen verder
  2. Eveline Lotterman:
    Dank je wel 😘
  3. Els:
    29 april 2018
    Beterschap en bedankt voor je verhaal, knuffel.