Kanchanaburi

26 april 2018 - Kanchanaburi, Thailand

De komende dagen gaan we vertoeven in Kanchanaburi. Een gedeelte midden in Thailand beter bekend om de Bridge on the River Kwai. Ook hier gaan we heel veel bezoeken en bekijken. Maar eerst nemen we afscheid van het personeel van The Old Palace Resort. Wat een fijn guesthouse was dit. Mochten we ooit terug gaan naar Ayutthaya dan gaan we zeker terug hier naar toe.

Ik denk dat dit ons mooiste verblijf is geweest. En dat voor een low budget accommodatie. We nemen afscheid van het personeel en de puppies. Om vervolgens in te stappen in een krakkemikkig minivan stinkend naar de sigaretten rook. Maar goed wat wil je anders? We hadden ook drie en een half uur in een warme bus kunnen zitten met Thaise karaoke. Het word als het goed is nu een ritje van twee en half uur. We nemen plaats en zeggen gedag tegen het Franse gezinnetje die ons vergezellen op deze rit, en we nemen plaats.

En wat voor rit word het. Even lekker onderuit gezakt weg dutten is er niet bij. We hobbelen alle kanten op en als we de bocht door gaan moeten we ons stevig vast houden. Onderweg worden we nog even uit de minivan gedelegeerd, omdat er getankt moet worden. Onderweg stopt hij nog voor boodschappen, die hij in Kanchanaburi afgeeft bij een oud vrouwtje. Uiteraard tegen betaling, want voor niets gaat de zon op. Het Franse gezinnetje word afgezet bij een ander guesthouse en dan zijn wij aan de beurt.  Inmiddels herken ik de buurt wel weer een beetje, dus ik weet dat we er bijna zijn.

Pfieuw we hebben het allemaal overleeft en weer een ervaring rijker. We zijn aangekomen bij Pong Penh guesthouse. Een gedeelte herken ik wel, maar er is ook veel veranderd. Wat vroeger een echt backpackers guesthouse was waar je ook af en toe een gezinnetje kon vinden i.v.m. het lekkere zwembad, zit het nu vol met Engelsen. En vooral de Engelse mannen met dikke bierbuiken vergezeld van Thaise vrouwtjes. Hmmm tja, het is niet anders gelukkig zijn wij redelijk op ons zelf en hoeven we niet met iedereen vrienden te maken. En we zijn als het goed is toch niet al te veel hier op het resort. De kamer is voor de rest prima airco doet het het is schoon maar wel oud. En het zwembad is heerlijk.

We besluiten dan ook om in de middag ons niet al te druk te maken. We hebben net de minivan rit overleefd dus even bijkomen met een drankje bij het zwembad is niet verkeerd.  Het is nog goed warm dus lekker onder de parasol en af en toe iets afkoelen in het warme zwemwater. Kortom een heerlijk middagje.

Rond een uur of vier besluiten we even de staat op de gaan. We willen nog even langs de Seven Eleven. (plaatselijke supermarkt) en nog een klein stukje door om toch nog even een stukje Bridge mee te pakken.

Onderweg komen we allerlei kraampjes tegen met fruit en eten. Heerlijk, dit onthouden we voor de terug weg. Na ongeveer een kilometer of twee komen we bij de "Bridge on the River Kwai" aan. het blijft een indrukwekkende brug als je zijn geschiedenis weet. Ik vind het altijd een beetje beladen. Zeker als je de vele mensen er op ziet staan en waar je je dan afvraagt of ze überhaupt wel snappen wat hier gebeurd is. We lopen hem helemaal naar de overkant het is gelukkig niet zo druk meer dus we kunnen op onze gemak foto's maken.

Als we aan de overkant zijn vinden we dat het wel erg gaat betrekken. Volgens ons komt er onweer aan. We lopen terug kijken nog even bij een paar van de vele marktkraampjes die er staan. Kopen nog wat water en besluiten dan toch dat we maar terug gaan lopen. Wie weet barst het straks los. Het is in ieder geval van harte welkom, een beetje verkoeling.

Eenmaal terug besluiten we een smoothie te nemen en later dan nog een hapje te eten. Tijdens het eten begint het al behoorlijk te donderen. En uiteindelijk ja hoor daar komen de buien. Dat is mooi kunnen ze de watervallen vullen waar we morgen naar toe gaan.

1. Els:
    Dank, mooi geschreven,
  2. Truus:
    Weer een mooi verhaal
    Groetjes Truus
  3. Joke Nootenboom:
    26 april 2018
    Weer een mooi verslag, En morgen de watervallen,
    Veel plezier nog!!
  4. Gozien:
    29 april 2018
    Mooi om mee te beleven zo.