Treinreis naar Lop Buri

20 april 2018 - Lop Buri, Thailand

Vanochtend ging om half zeven de wekker. Uiteraard lag ik al een poosje voor de wekker wakker. Het was en drukkende nacht geweest en hier en daar een onweersklap gehoord.

Vandaag is het de bedoeling dat we met de trein naar Lop Buri gaan. Gisteren hebben we al een beetje online zitten kijken hoe of wat. Bijna hadden we al trein tickets geboekt maar ja 880 bath, dat vonden we toch een beetje overdreven. We weten dat dit niet kan kloppen. Online kan je dus ook alleen maar Special expres en Rapid boeken. Hier kan je dus ook alleen maar 1e en 2e klas met airco reizen. Dus vandaar dat we vandaag er vroeg uit gaan. Om zeven uur kunnen we ontbijten en dan gaan we zo snel mogelijk naar het treinstation.

Natuurlijk loopt alles altijd anders dan je denkt hier. Ontbijt werd dus zeker een half uur later omdat het personeel er nog niet was. Maar net zo als altijd we zien het wel of we de trein van 9:25 halen. Zo niet dan word het die van 10:50.

Ontbijt werd naar binnen geschoven dit maal een banana pancake. Rugzakken stonden al gepakt dus snel de sleutel inleveren en richting BTS. Onderweg de vele taxi aanbiedingen afgeslagen en voor 60 bath in totaal richting Bangkok's centraal station.

Dit verliep allemaal soepel. Ondanks dat Bangkok zo'n enorme stad is, is het station niet al te groot. Het personeel delegeert je in de goede rij te gaan staan en de kaarten zijn gekocht. En let wel een hele 58 bath (1,50 euro) heeft dit ritje ons gekost. dus kortom voor nog geen 3 euro reizen we Bangkok uit (i.p.v. 22 euro 80). Wel 3e klas dus geen luxe van airco. Dus zorgen dat je bij een open raam kan zitten. Het word een warm ritje van een uurtje of 3. Maar een zo ontzettend geweldige ervaring. Tussen de lokale bevolking in van station naar station. Met verkopers door de trein heen die continu langs lopen met hun goederen die ze proberen te slijten.   Langzaam zien we de drukte van Bangkok verdwijnen en zien we de schoonheid van Thailand. De rijstvelden de bananenplantages en uiteindelijk in de verte de bergen.

We komen tegen 1 uur in de middag aan in Lop Buri. De temperaturen zijn inmiddels al weer flink opgelopen. Gevoel temperatuur tegen de 42 graden aan. En we kunnen we jullie verzekeren hier valt bijna niet tegen aan te drinken.

We checken in in het Noom Guesthouse vlakbij het station dus gelukkig maar een klein stukje lopen. De kamer is prima een klein blokhutje in een tuin. We merken dat het hier een stuk rustiger is en dat er deze tijd van het jaar niet zo druk is met toeristen. Lop Buri is ook nog niet echt ontdekt door veel toeristen. Engels in de plaatselijke supermarkt word er dan ook niet gesproken. We brengen de was weg die word gewassen voor nog geen 40 bath per kilo.  En morgen is ie dan weer klaar super.

We slaan wat water in en vervolgens nuttige we een lekkere lunch. Het tempo zal laag blijven vandaag gezien de hitte. UIteindelijk besluiten we rond half 5 even een rondje te gaan doen door het dorp. Net iets te laat want de tempel die we in gedachte hadden ging om vier uur al dicht. Rustig aan rond geslenterd en ja hoor. Waar Lop Buri vooral om bekend staat komen we tegen. "Apen".... Ze zitten op de daken en op de elektriciteit kabels. Een fruitverkoopster jaagt er een aantal weg die haar fruit proberen te stelen. Een leuk tafereel om te zien.

Na een poosje gaan we dan toch maar terug, ik word niet lekker, toch bevangen door de hitte denk ik. Even op bed gelegen en nu lekker even eten in ,het restaurant van het guesthouse.

Morgen staat de Buddha footprint  de Peacock Tempel en de Batcave op de planning. Hopen dat het niet al te heet word.

1. Tin:
    20 april 2018
    Gaaf hoor wat een ervaring zal dat allemaal zijn!!
    En die VW bus 😍 helemaal leuk!