Ayutthaya de stad van Wat

25 april 2018 - Ayutthaya, Thailand

Na een onrustig nachtje van rare dromen en whats app berichten (noem geen namen haha) zijn we gaan ontbijten. Het was druk, het guesthouse heeft vol gezeten vannacht. En dat merk je. Maar het personeel doet zijn uiterste best om iedereen tevreden te stellen. Zo staat ook ons ontbijt redelijk snel op tafel. Bij elke keuze van ontbijt zit ook een bordje fruit, mango, meloen en het aparte "dragonfruit". Fel roze schil, maar van binnen wit vruchtvlees met allemaal kleine zwarte pitjes, grappig spul zonder een echt sterke smaak.

Met een vriendelijke glimlach zegt de eigenaresse, (ook wel door ons the boss lady genoemd) dat onze minivan er morgen om kwart over 9 is. Prima wat ons betreft, we maken ons er nog niet druk over. We hebben nog een druk programma voor de boeg.

We huren weer twee fietsen. Ditmaal zoek ik er wel één uit met een zachter zadel. Want wat dat betreft heb ik echt geen zit vlees. We vertrekken al ruim voor half 10 van het resort. We hebben nu een doel. We willen een tempel bezoeken waar we eerst voor moeten over varen met een pont. Dit maal hebben ook de go-pro bij ons dus de hele fietstocht wordt gefilmd. Het is vrij rustig op de weg waardoor we lekker door kunnen fietsen. Ook is de temperatuur een heel stuk lager dan de dagen hier voor. En dat is fijn. Het zal vandaag wisselend bewolk zijn, dus geen felle zon, tot zeker een uur of twee. Ook staat er een redelijk windje dus we gaan er voor vandaag.

Vrij snel arriveren we bij het pontje liggend naast een soort van fort. We hadden al gelezen dat dit niet de moeite waard was om te bekijken ondanks de Nederlandse invloeden die het heeft. De eerste pont moeten we laten gaan. Daarin is net lokale bevolking opgestapt die offers uit willen brengen op het water. Het is een grappig gezicht, de bloemen worden in het water gegooid ze varen er nog een rondje om heen, en keren dan weer terug.

Wij mogen aan boord. De fietsen gaan mee, wat we wel een fijn idee vinden. We hoeven ze niet achter te laten.Het is een kort maar wel verkoelend tochtje. Aan de overkant aangekomen moeten we 20 bath p.p. betalen om binnen te komen. Dat is dan 1 euro en 4 centen. We hoopten hier ook de expositie van de Nederlandse handelsnederzetting van de V.O.C.te bezoeken, maar helaas konden we die niet vinden. Alleen de tempel Wat Panan  Choeng, waar het behoorlijk druk was zagen we. Aan de buitenkant was het niet heel veel bijzonders. Maar goed we waren er nu toch. Dus sarong aan en naar binnen.

Daar liepen we tot onze verbazing tegen een enorme Buddha aan. Zo ongelofelijk groot en mooi we hebben ons echt staan vergapen. En begrepen we gelijk waarom het zo druk was. In de muren waren nog eens 84.000 kleine Buddha beeldjes te zien. Het was echt een heel bijzonder gezicht.  Nadat we uitgebreid alles bewonderd hadden zijn we weer naar de pont gegaan.

Eenmaal aan de overkant, weer lekker op de fiets door naar de volgende tempel. De één na laatste van vandaag. In het begin, toen we in het guesthouse waren, tipte de boss lady ons met de kaart welke tempels de moeite waard waren om te bezoeken. Deze viel hier ook onder. De Wat Pho. Deze zou achteraf de mooiste overgebleven ruïne zijn die wij hebben gezien. Drie enorme grote torens die nog redelijk in takt zijn gebleven. Het was adembenemend mooi. We hebben geen moment spijt dat we toch nog naar deze zijn gefietst.

Inmiddels was het al weer bijna half twee, en dan merk je dat de temperaturen op het hoogst komen. Dus besluiten we terug te gaan naar het guesthouse om daar te gaan lunchen en even uit de warmte te zijn. De laatste "Wat" gaan we rond een uur of vijf wel doen. Deze ligt namelijk vlak naast het guesthouse dus is eigenlijk bijna een thuiswedstrijd.

Ondertussen appen we wat met het thuisfront en doen we even whatsapp bellen met Lieke, die net pauze heeft op school.

Om vijf uur gaan we weer op pad nu naar Wat Naphramera. Ook hier moeten we weer een donatie doen van 20  bath p.p. Deze tempel heeft een bijzondere geschiedenis. Het is namelijk de enige tempel, die in de tijd van de belegering van Birma intact is gebleven. Dit doordat de Birmezen hier hun intrek hadden genomen. En hiervan hun basis hadden gemaakt. Het verhaal was zelfs zo dat ze vanuit deze tempel met kanonnen het Royal Palace hadden beschoten en deze met de grond gelijk hadden gemaakt. Jammer genoeg voor de koning van Birma raakte hij hierbij zelf gewond en moest hij terug naar Birma waar hij net voor de grens overleed. De rest van de geschiedenis mogen jullie zelf opzoeken.

Maar doordat de Birmezen dus hier in hadden gezeten is de tempel nog helemaal compleet. En staat er hier ook nog een grote Jade Buddha van minimaal 1500 jaar oud. En we moeten zeggen, dit is tot nu toe de mooiste die wij hebben gezien.

Tot zo ver onze tempel jacht deze vakantie. We hebben ze denk ik wel genoeg gezien. Ayutthaya was leuk en zeker de moeite waard. Wel erg toeristisch maar goed dat wisten we al van te voren. Het Guesthouse was erg goed met een uitstekende prijs / kwaliteit verhouding (en jonge puppy's..) Voor mij was deze plaats de tweede keer en ik heb het nu wel gezien. We hebben heerlijk kunnen fietsen dat is een feit. Waarschijnlijk kan dat in Kanchanaburi niet en moeten we een hoop lopend of met een tuk tuk gaan doen. Maar goed we kijken er naar uit om naar de Erwa watervallen te gaan de bridge on de River Kwai te bekijken diverse musea's en uiteraard ook de begraafplaats te bezoeken.

1. Truus:
    25 april 2018
    Je heb weer een mooi verslag van de dag van gemaakt Eveline
  2. Diana Weda:
    25 april 2018
    😂😂😂😂 tja je hebt van die mensen🤪
  3. Joke Nootenboom:
    26 april 2018
    Erg leuk om een beetje ook er bij te zijn!! Leuk verslag!!!
    Erg leuke manier om wat van Thailand te zien met zn prachtige indrukwekkende tempels! En wat jullie nog gaan doen is ook zeer de moeite waard! Ik kijk er weer naar uit!
    Hoe lang blijven jullie nog? Veel plezier! Xx
  4. Eveline Lotterman: