Ayutthaya Tempel trekking

24 april 2018 - Ayutthaya, Thailand

Vandaag zou het de heetste dag worden tot nu toe. Ze gaven 41 graden op. Om nu heel de dag in onze kamer te blijven, is natuurlijk niet de bedoeling. We zaten te twijfelen tussen een brommer of de fiets.

Opzicht viel het met de warmte nog wel mee vanochtend. Er waait een lekker windje en af en toe komt er een wolk voor de zon. Erwin besluit om toch maar fietsen te huren. Dus wij na het ontbijt op pad.

We hebben eigenlijk geen idee waar we heen gaan. We willen graag naar het Ayutthaya Historical Study Center. Hier kan je namelijk zien hoe Ayutthaya er in werkelijkheid heeft uitgezien. Dus toen de ruïnes nog geen ruïnes waren.

Na een half uurtje fietsen hadden we toch zo iets van laten me maar even kijken welke kant we op moeten, of we goed gaan. Tas open en ja hoor natuurlijk de kaart vergeten.

Uiteindelijk kiezen we er voor om een zijweg in te slaan en komen we bij een grote tempel de Wat  Phra Ram. We besluiten om deze maar te gaan bekijken. Waarschijnlijk kunnen we hier ook wel aan een kaart van de stad komen. Ook tanken we ons weer even vol met water. Want gek genoeg als je fietst heb je nergens last van, maar als je stil gaat staan gutst het zweet overal uit.

Terwijl we staan te drinken pak ik mijn fotocamera om al vast van buitenaf  wat foto's te maken. Ik kom tot de conclusie dat we de sd kaart zijn vergeten terug te doen. Die zit waarschijnlijk nog in de laptop. Balen maar goed we hebben onze mobiel nog bij ons maken we daar we foto's mee.

We gaan een kaartje kopen de dame aan de balie, vraagt ze aan mij of ik een sarong bij me me heb. Nee natuurlijk niet. We zijn echt lekker voorbereid... Het is trouwens wel vreemd want bij de ene tempel loop je zo binnen en bij de andere moet je geheel bedekt zijn. Waarschijnlijk komt het door mijn tatoeages, die moeten bedekt zijn.

We balen als een stekker en het is inmiddels ook al half twaalf. We besluiten terug te fietsen naar het guesthouse om ons toch maar wat beter te gaan voorbereiden.

Nu hebben we in ieder geval een kortere route gevonden dus we zijn eigenlijk zo terug in het resort. We besluiten een ananas smoothie te drinken en daarna onze spullen te pakken.  Nog even kroelen met de pups die hier rondlopen en we gaan weer op pad.

Als eerste gaan we terug naar de Wat Phra Ram. Een enorm complex moet dit zijn geweest. Er staat gelukkig een voorbeeld hoe hij er in het verleden heeft uitgezien. Er is weinig van over. Oorzaak de Birmezen die de tempels hebben vernield, maar ook vooral dat de bevolking daarna totaal geen onderhoud heeft gepleegd of een poging hebben gedaan om ze weer op te knappen.

Doodzonde is het, maar goed daardoor hebben wij natuurlijk ook wel weer een stukje geschiedenis te bewonderen. In deze tempel is ook de Buddha in de boom te bewonderen. Na een goed uurtje en nog een ijskoude smoothie gaan we weer verder. Het is de bedoeling om naar de liggende Buddha te gaan bij de Wat Lokaya Sutharam. Maar het is echt te warm. Het is inmiddels rond een uur of twee en we fietsen vlakbij het guesthouse dus we besluiten om terug te gaan om in de heetste uren koel te gaan zitten.

Rond vier uur gaan we weer op pad heerlijk afgekoeld en buiten is de ergste warmte er ook wel van af. We fietsen richting  Wat Lokaya Sutharam. Nu bestaat Ayutthaya grotendeels uit oude ruïnes dus onderweg is er genoeg te zien. En we moeten zeggen, meestal zijn de minst bekende het mooist. Op een gegeven moment komen we langs een tempel die klaar word gemaakt voor een viering. Buddha is bekleed er worden tenten opgezet met tafels en stoelen. Schoonmakers zijn bezig om de tempel helemaal in orde te krijgen voor wat voor feest dan ook. Wij zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen.

Een klein stukje verder komen we bij de liggende Buddha. hij valt ons een beetje tegen. Hij is opnieuw opgebouwd boven op de oude Buddha die daar lag. Hij is grappig maar de gebouwen die achter hem liggen trekt ons toch meer. Bij de Buddha lopen straatverkopers die bloemen aanbieden om te offeren. Als er bijna geen toeristen meer zijn, zien we hoe de offers weer worden opgepakt voor de volgende buslading die straks gaat komen. Hoe bedoel je efficiënt bezig zijn. Wij zijn blij dat we onze 20 bath daar dus niet aan hebben uitgegeven.

We fietsen langzaam aan weer terug naar onze guesthouse het was weer een heerlijke dag. Straks nog een hapje en een drankje doen en met de pups kroelen en dan is er weer een dag voorbij. Morgen onze laatste hele dag in Ayutthaya.

1. Sandra de Klerk:
    24 april 2018
    Heerlijk om jullie verslagen te lezen
    Zo waan ik me 26 jaar terug in de tijd
    Geniet heerlijk samen xxx
  2. Truus:
    24 april 2018
    Weer een mooie dag beschreven leuk om het te lezen Groetjes
    alle bij

Truus