Terug naar Ayutthaya

23 april 2018 - Ayutthaya, Thailand

Vanochtend na het ontbijt, rustig aan naar het treinstation gelopen. We hadden gisteren al de backpacks klaar gezet. En vandaag hoeven we pas uiterlijk om twaalf uur onze kamer uit te zijn. We hebben dus alle tijd.

Op het treinstation, wat nog geen twee minuten lopen is, hebben we de kaartjes gekocht. Het was weer een vermogen. Voor wel 26 bath  0,67 euro gaan we naar Ayutthaya. We genieten er nog even van, want waarschijnlijk is dit wel de laatste keer dat we zo goedkoop reizen. We reizen namelijk over drie dagen naar Kanchanaburi en dat is vanaf daar met de bus zeker drie en een half uur reizen. En of we daar heel veel zin in hebben weten we nog niet. Waarschijnlijk niet en pakken we gewoon lekker relax een minivan waar je dan samen 800 bath (22,70 euro ) voor betaald.

Maar eerst naar Ayutthaya. Als we terug zijn in het guesthouse drinken we nog een drankje. Halen we de backpacks van de kamer, en leveren we de sleutels in. Na afscheid te hebben genomen vertrekken we uit het o zo mooie Lop Buri, nogmaals meer dan de moeite waard om daar naar toe te gaan.

De trein arriveert om 10:56 precies op tijd. We zitten weer 3e klas. We moeten toch wel bekennen, het heeft wel wat zo reizen. Raampjes open, ventilatoren aan. Lokale bevolking die van alles probeert te verkopen. Het was weer een leuk uurtje reizen zo. We zien de bergen achter ons verdwijnen en we komen weer in het vlakke land. De eerste tempels zien we al liggen als we Ayutthaya in rijden.

Eenmaal aangekomen op het station, krioelt het van de mensen. Uiteraard worden we van alle kanten aangesproken. Of we een taxi willen en of we een tuk tuk willen. In eerste instantie lopen we stug door en slaan alles af. Maar al snel realiseren we ons dat we toch maar beter ons een keer kunnen laten oplichten, dan eigenwijs in de zinderende hitte door te blijven lopen, terwijl we niet weten welke kant we op moeten lopen. We weten immers dat het guesthouse waar we naar toe willen ongeveer op 6 kilometer van het station ligt.

Voor 200 bath worden we een tuk tuk ingeloodst. We hadden bij Grab (uber voor zuid-oost Azië) ongeveer 130 bath kwijt geweest. Maar dan hadden we deze van te voren moeten boeken. We hebben geen wifi en onze roaming staat uit dus we kunnen het nu ook niet meer regelen. Een gemiste kans.

Toch heeft het wel wat en voor Erwin is het de eerste keer in een tuk tuk. We worden netjes afgeleverd bij het Old Palace Resort. Een leuk oud guesthouse aan de rand van het oude gedeelte van Ayutthaya. We hebben er zo op het eerste gezicht geen spijt van om zo ver van het drukke centrum te zitten. Het Resort ligt in een rustige straat en dat is fijn. We checken in en na een maaltijd genuttigd te hebben mogen we naar onze kamer. We hadden uiteraard de recensies gelezen en die waren al lovend. En er was niets over gelogen. De kamer is tot nu toe de netste kamer die we hebben gehad. Het ziet er keurig uit en is ruim. Badkamer is ook ruim en goed te doen.

We kunnen hier voor 50 bath (1,30)  per dag een fiets huren en voor 250 bath (6 een brommertje. We denken dat we morgen beginnen met een brommertje. Aangezien het morgen de heetste dag word. De normale temperatuur die wordt opgegeven is 41 graden, dus dan weet je dat het voor je gevoel nog warmer wordt. Om dan te gaan fietsen lijkt me niet verstandig.

Nadat we ons geïnstalleerd hadden zijn we even een rondje gaan wandelen. we liepen tegen een politie controle aan. Ze waren brommertjes aan het controleren. Omdat wij wandelend waren werden we wel even aangesproken. Er werd gevraagd waar we heen gingen. Na een kort gesprekje dat we een beetje de buurt aan het verkennen waren, kregen we nog advies. Overdag is het geen probleem om te wandelen in de buurt. Maar 's avonds word het afgeraden dit i.v.m. de vele honden roedels die in de oude stad rond lopen. Die kunnen gevaarlijk zijn. Dat risico gaan we dus niet nemen 's avonds blijven we gewoon op het resort of we gaan met een tuk tuk op pad.

We hebben natuurlijk ook nog dingen bewonderd. We liepen tegen een van de vele tempel-ruïnes aan die deze stad rijk is. We hebben alvast de Wat Thammikarat bekeken. De entree was een stuk lager dan we gewend zijn. Nu maar hopen dat dit zo blijft de komende dagen. We blijven wel Hollanders per slot van rekening...

1. Truus:
    23 april 2018
    Erg leuk die verslagen lees ze dagelijks fijne vakantie verder
  2. Ineke:
    23 april 2018
    Leuk verslag ,en wens jullie veel plezier
  3. Trudie:
    23 april 2018
    Leuk om het te lezen jullie reis wat een avontuur😊
  4. Joke Nootenboom:
    23 april 2018
    Leuk hoor, je reisverslag, En ook de foto,s. Allemaal plaatsen waar wij niet geweest zijn. Nog veel plezier!